Nokkenasketting uitbouwen

OPMERKING: Hou de nokkenasketting uit de buurt van magnetische velden.

1.Verwijder de voorwielen.

2.Verwijder het motoronderdeksel.

3.Verwijder de aandrijfriem.

4.Verwijder het kleppendeksel.

5.Zet zuiger nr. 1 in het bovenste dode punt (BDP). De ‘‘UP"-markering (A) op het nokkenastandwiel moet boven zijn en de BDP-groeven (B) in het nokkenastandwiel moeten in lijn liggen met de bovenkant van de cilinderkop.

 

6.Demonteer de bevestigingsbout van de dynamosteun (A) en de bevestigingsbout van de dynamo (B).

 

7.Verwijder het tussenwiel.

 

8.Demonteer de waterpomppoelie.

9.Demonteer de krukaspoelie.

10.Verwijder de oliepan.

11.Maak de stekker (A) van de krukasstandsensor (CKP) los en demonteer vervolgens de kabelboomklemmen (B).

 

12.Steun de motor met een krik en een houtblok onder het cilinderblok.

13.Verwijder de massakabel (A), verwijder dan de zijdelingse motorsteun (B).

 

14.Hou de dynamo uit de buurt van de kettingkast. Verwijder de kettingkast (A) en verwijder vervolgens de pulsplaat (B).

 

15.Meet de scheiding van de nokkenasketting. Als de afstand groter is dan de slijtagegrens, vervangt u de nokkenasketting en nokkenaskettingspanner.

Standaardafstand: 19 mm 
Slijtagegrens: 15 mm 

 

16.Breng motorolie aan op de glijvlakken van het geleideblok van de nokkenaskettingspanner (A).

 

17.Houd het geleideblok van de nokkenaskettingspanner tegen met een schroevendraaier, en verwijder vervolgens de bout (B) en draai de bout (C) los.

18.Demonteer het geleideblok van de nokkenaskettingspanner.

 

19.Demonteer nokkenaskettingspanner (A) en nokkenaskettinggeleider (B).

 

20.Verwijder de nokkenasketting.