Storingzoeken in brandstof- en emissiesystemen

Periodiek optredende storingen


De term ‘‘Periodiek optredende storing" betekent dat er misschien een storing is opgetreden in het systeem, maar dat het systeem op dit ogenblik in orde is. Als het defectsignaleringslampje (MIL) op het dashboard niet brandt, controleer dan op losse aansluitingen of losse pennen bij alle stekkers in het circuit waaraan u bezig bent met storingzoeken. Als de MIL aan was, maar uit is gegaan, dan kan het oorspronkelijke probleem van periodieke aard geweest zijn.

Draadbreuken en kortsluitingen


‘‘Draadbreuk" en ‘‘Kortsluiting" zijn gangbare begrippen in de elektronica. Een draadbreuk is een breuk in een draad of een losse aansluiting. Een kortsluiting is een toevallige verbinding van een draad met massa of met een andere draad. In eenvoudige elektronische systemen betekent dit meestal dat iets helemaal niet werkt. Bij meer complexe elektronica (zoals bij ECM’s) kan het dan voorkomen dat iets wel werkt, maar niet op de gewenste manier.

MIL Actie


Bij deze modellen is het geval dat wanneer u de contactschakelaar op de stand AAN (II) zet, zonder de motor te starten, dat de het defectsignaleringslampje ongeveer 20 seconden lang gaat branden. Het gaat vervolgens uit of knippert 5 keer onder verschillende omstandigheden. Dit is normaal: het toont de zelftestfunctie van de diagnostiek voor de emissieregelsystemen.

Zo gebruikt u de HDS (Honda Diagnostic System)


Als het defectsignaleringslampje (MIL) is gaan branden


1.Start de motor en controleer het defectsignaleringslampje (MIL) (A).

 

2.Als de MIL blijft branden, sluit dan de HDS op de datalinkstekker (DLC) (A) onder de bestuurderszijde van het dashboard aan.

 

3.Zet de contactschakelaar AAN (II).

4.Lees de storingscode (DTC) en noteer deze. Controleer ook de statusgegevens en/of de actuele gegevens en download alle gevonden gegevens. Bekijk dan de aangegeven storingscodes voor storingzoeken en begin de juiste storingzoekprocedure.

OPMERKING:
  • De statusgegevens geven de conditie van de motor aan op het moment dat een storing, een overslaande motor of een storing in de brandstofafstelling voor de eerste keer werd gesignaleerd.
  • De HDS kan de DTC, statusgegevens, actuele waarden en andere gegevens van de motorregelmodule (ECM) aflezen.
  • Zie voor specifieke handelingen de bedieningshandleiding die bij de HDS is meegeleverd.

5.Zijn er geen storingscodes, kijk dan naar storingen in het defectsignaleringslampje.

Als het MIL niet aanbleef

Als het MIL niet aan bleef, maar er wel sprake is van een gestoorde werking, voer dan de procedure voor storingzoeken uit.

Als u de DTC niet opnieuw kunt oproepen

Bij sommige storingzoekprocedures is het nodig een reset van de ECM uit te voeren en te proberen de storingscode opnieuw op te roepen. Als de storing afwisselend wel en niet optreedt en u de storingscode niet opnieuw kunt oproepen, niet verdergaan met de procedure. Als u dat wel doet, schept dit alleen verwarring en leidt dit mogelijk tot het onnodig vervangen van de ECM.

HDS Wiscommando


De ECM slaat verscheidene specifieke gegevens op om het systeem te corrigeren zelfs als er geen elektriciteit is omdat bijvoorbeeld de minpool van de accu of zekering nr. 9 IGP (15 A) zijn losgemaakt. Opgeslagen gegevens over onderdelen met storingen moeten worden gewist via de optie ‘‘CLEAR COMMAND" van de HDS wanneer onderdelen worden vervangen.

De HDS heeft drie wiscommando's voor dat doel. Dit zijn DTC's wissen, ECM opnieuw instellen en Krukaspatroon wissen. Met het commando DTC wissen worden alle opgeslagen DTC's, statusgegevens en actuele waarden gewist. U moet dit doen met de HDS nadat u DTC's hebt nagebootst tijdens storingzoeken in deze werkplaatshandleiding.
Met ECM-reset wist u alle opgeslagen DTC-codes, statusgegevens, boord-momentopnames en alle specifieke gegevens om het systeem te corrigeren behalve het krukaspatroon. Indien de gegevens van het krukaspatroon (CKP) in het ECM zijn gewist, dan voert u het krukaspatroon (CKP) leerprocedure uit. Met het krukaspatroon (CKP) wissen wist u alleen maar gegevens van het krukaspatroon (CKP). Deze opdracht gebruikt u om een overslaande motor of CKP-sensor te repareren.

Commando Scanapparaat wissen


Gebruikt u een generiek scanapparaat om commando's te wissen, let er dan op dat er maar een instelling is voor het wissen van de ECM, en dat commando wist alle commando's tegelijkertijd (Krukaspatroon (CKP) leerprocedure, stationair leerprocedure, gegevens van de momentopnamen en boord-momentopnames en storingscodes). Nadat u alle commando's hebt gewist, moet u de volgende procedures uitvoeren in de volgende volgorde: ECM stationair leerprocedure; Voer de krukaspatroon (CKP) stationair leerprocedure uit.

DTC wissen


1.Wis de DTC met behulp van de HDS als de motor uitstaat.

2.Zet de contactschakelaar UIT.

3.Zet de contactschakelaar AAN (II) en wacht 30 seconden.

4.Zet de contactschakelaar uit en koppel de HDS los van de DLC.

ECM resetten


1.Reset de ECM met behulp van de HDS als de motor uitstaat.

2.Zet de contactschakelaar UIT.

3.Zet de contactschakelaar AAN (II) en wacht 30 seconden.

4.Zet de contactschakelaar uit en koppel de HDS los van de DLC.

5.Voer de ECM stationair leerprocedure uit.

Krukas (CKP)-patroon wissen/Krukas (CKP)-patroon stationair leerprocedure.


Verwijder-/leerprocedure (met de HDS)


1.Sluit de HDS aan op de datalinkstekker (DLC) (A) onder de bestuurderszijde van het dashboard.

 

2.Zet de contactschakelaar AAN (II).

3.Zorg ervoor dat de HDS communiceert met het voertuig en de ECM. Lukt dit niet, zoek dan de storing in het DLC-circuit.

4.Kies met de HDS KRUKASPATROON in het AANPASMENU.

5.Kies met de HDS KRUKASPATRONEN LEREN en volg de aanwijzingen op het scherm.

6.De procedure CKP-patroon leren is compleet.

Leerprocedure (zonder de HDS)


1.Start de motor. Houd het motortoerental op 3.000 omw/min (min-1) onbelast (in neutraal) tot de koelventilator aanslaat.

2.Maak een testrit met het voertuig op een vlakke weg: Rem af (met de gasklep helemaal gesloten) van een motortoerental van 2.500 omw/min (min-1) tot 1.000 omw/min (min-1) in de 1e versnelling.

3.Maak een testrit met het voertuig op een vlakke weg: Rem af (met de gasklep helemaal gesloten) van een motortoerental van 5.000 omw/min (min-1) tot 3.000 omw/min (min-1) in 1e versnelling.

4.Herhaal stappen 2 en 3 enkele keren.

5.Zet de contactschakelaar UIT.

6.Zet de contactschakelaar AAN (II) en wacht 30 seconden. De procedure CKP-patroon leren is compleet.

Hoe beëindigt u een storingzoeksessie (noodzakelijk na het opsporen van een storing)


1.Reset de ECM met de HDS.

2.Voer de ECM stationair leerprocedure uit.

3.Zet de contactschakelaar UIT.

4.Koppel de HDS los van de DLC.

OPMERKING: De ECM vormt een onderdeel van de startblokkering. Als de ECM wordt vervangen, heeft de nieuwe ECM een andere startblokkeringscode. Om de motor te kunnen starten moet u de startblokkeringscode met de HDS overschrijven.

Storingzoeken in Circuits van ECM-stekkers


OPMERKING: Nadat de contactschakelaar is uitgezet, blijft de ECM AAN (tot 15 minuten). Nadat de contactsleutel is UIT geschakeld en de SCS-leiding wordt overgeslagen, wordt deze functie geannuleerd. Als u de ECM tijdens deze functie ontkoppelt zonder de SCS-leiding over te slaan, kan de ECM beschadigd raken.

1.Zorg dat u een antidiefstalcode voor uw geluidsinstallatie hebt.

2.Verwijder de accu.

3.Overbrug de SCS kabel met de HDS.

4.Verwijder het deksel (A).

 

5.Verwijder de ECM (A). Ontkoppel de ECM-stekkers (B) en test de aansluitingen van de aansluitingskant van de stekkers.

 

6.Monteer de accu en doe het volgende:

  • Voer de antidiefstalcodes voor de radio in.
  • Stel de klok in.

7.Verbind de ene kant van de verbindingskabelaansluitingen (A) aan een in de handel verkrijgbare digitale multimeter (B) en verbind de ander kant van de verbindingskabelaansluitingen aan een in de handel verkrijgbare banaaningang (Pomona Electronics Gereedschap nr. 3563 of gelijkwaardig) (C).

 


8.Als de diagnose/problemen oplossen aan de ECM-stekker klaar is, gebruik dan de aansluitingstestpoort (A) boven de aansluiting die u moet controleren.

 

9.Schuif de testpen (mannelijk) voorzichting in de aansluitingstestpoort vanaf de aansluitingskant. De punten niet met geweld in de aansluitingen drukken.



  • Voor nauwkeurige resultaten altijd de testpen (mannelijk) gebruiken.
  • Om schade aan de stekkeraansluitingen te voorkomen, geen pennen van testapparatuur, paperclips of andere vervangende instrumenten insteken aangezien deze de aansluitingen kunnen beschadigen. Beschadigde aansluitingen kunnen een slechte verbinding en onjuiste meting veroorzaken.
  • Zorg dat de draadisolatie niet wordt doorboord. Doorboringen kunnen een slecht of los contact veroorzaken.


ECM bijwerken en wisselen voor testdoeleinden


Benodigd speciaal gereedschap
Honda Interfacemodule ( (HIM) EQS05A35570)



Gebruik deze procedure wanneer u een beslist-goede ECM moet vervangen in een storingzoekprocedure. Vernieuw de ECM alleen maar wanneer deze niet de nieuwste software bevat.

OPMERKING: Zet de contactschakelaar niet UIT terwijl u de ECM vernieuwt. Wanneer u de contactschakelaar UIT zet voordat de procedure voltooid is, kan de ECM schade oplopen.

ECM bijwerken


OPMERKING:

1.Zet de contactschakelaar AAN (II), maar start de motor niet.

2.Sluit de HDS aan op de datalinkstekker (DLC) (A) onder de bestuurderszijde van het dashboard.

 

3.Als de HDS geen update-functie heeft, maak deze dan los van het voertuig en sluit de Honda interface module (HIM) aan.

4.Als de software op de ECM de nieuwste is, maak dan de HDS of HIM los van de DLC, en ga terug naar de procedure die u aan het uitvoeren was.
Is de software in de ECM niet de nieuwste, voer de updateprocedure uit voor de ECM zoals beschreven op het etiket van de HIM of in het updatesysteem van de ECM.

OPMERKING: Als het voor het ECM updatesysteem nodig is de ECM te koelen, volg dan de aanwijzingen op het scherm.

5.Voer de ECM stationair leerprocedure uit.

6.Voer de CKP-patroon wissen/CKP-patroon stationair leerprocedure uit.

ECM substitueren


1.Zorg dat u een antidiefstalcode voor uw geluidsinstallatie hebt.

2.Sluit de HDS aan op de datalinkstekker (DLC) (A) onder de bestuurderszijde van het dashboard.

 

3.Zet de contactschakelaar AAN (II).

4.Zorg ervoor dat de HDS communiceert met het voertuig en de ECM. Lukt dit niet, zoek dan de storing in het DLC-circuit.

5.Verwijder de accu.

6.Verwijder het deksel (A).

 

7.Verwijder de bouten (D) en verwijder vervolgens de ECM (E).

 

8.Maak de ECM-stekkers A, B en C los.

OPMERKING: Op de ECM-stekkers A, B en C zijn symbolen (A=¨, B-[utri], C=¡) geponst voor hun identificatie.

9.Monteer de ECM en de accu in omgekeerde volgorde als waarin u deze hebt gedemonteerd.

10.Zet de contactschakelaar AAN (II).

OPMERKING: DTC P0630 ‘‘VIN Niet geprogrammeerd of komt niet overeen'' wordt opgeslagen omdat VIN niet in de ECM geprogrammeerd is. Negeer dit en ga door met deze procedure.

11.Voer de VIN in de ECM met de HDS.

12.Waardeer de ECM op als hij niet de nieuwste softwareversie heeft.

13.Selecteer het IMMOBI SYSTEM (startblokkeringssysteem) met het HDS.

14.Overschrijf de startblokkeringscode via de ECM vervangingsprocedure met de HDS. Hierdoor kunt u de motor starten.

15.Reset de ECM met de HDS.

16.Voer de ECM stationair leerprocedure uit.

17.Voer de CKP-patroon stationair leerprocedure uit.

18.Voer de antidiefstalcode voor uw geluidsinstallatie in en stel de klok in.

OBD Status


De OBD-status toont de actuele systeemstatus van elke DTC en alle parameters. Deze functie wordt gebruikt om na te gaan of de door de monteur uitgevoerde reparatie met succes is voltooid. De resultaten van de diagnosetests voor de DTC worden als volgt weergegeven: