Storingzoeken in DLC-circuit

OPMERKING: Zorg dat de HDS en de DLC-kabel van de HDS normaal werkt.

1.Zet de contactschakelaar UIT.

2.Sluit de HDS aan op de DLC.

OPMERKING: Zorg dat de HDS op de juiste manier aan de DLC is aangesloten.

3.Zet de contactschakelaar AAN (II), en lees de HDS af.

Identificeert de HDS het voertuig?


JA - Ga naar 4.


NEE - Ga naar 23.


4.Controleer op Tijdelijke DTC's of DTC's in het PGM-FI-systeem met de HDS.

Worden Tijdelijke DTC's of DTC's aangegeven?


JA - Ga naar storingzoeken voor de aangegeven DTC.n


NEE - Ga naar 5.


5.Zet de contactschakelaar UIT.

6.Zet de contactschakelaar op AAN (II) en controleer het SRS-controlelampje.

Blijft het SRS-controlelampje aan?


JA - Ga naar de algemene informatie voor het oplossen van problemen van het SRS-systeem.n


NEE -

  • Met ABS-systeem: Ga naar 7.
  • Met VSA-systeem: Ga naar 9.

7.Zet de contactschakelaar UIT.

8.Zet de contactschakelaar op AAN (II) en controleer het ABS-controlelampje.

Blijft het ABS-controlelampje branden?


JA - Ga naar de algemene informatie voor het oplossen van problemen van het ABS-systeem.n


NEE - Ga naar 11.


9.Zet de contactschakelaar UIT.

10.Zet de contactschakelaar op AAN (II) en controleer het VSA-controlelampje.

Blijft het VSA-controlelampje branden?


JA - Ga naar de algemene informatie voor het oplossen van problemen van het VSA-systeem.n


NEE - Ga naar 11.


11.Zet de contactschakelaar UIT.

12.Zet de contactschakelaar op AAN (II) en controleer het EPS-controlelampje.

Blijft het EPS-controlelampje branden?


JA - Ga naar de algemene informatie voor het oplossen van problemen van het EPS-systeem.n


NEE - Ga naar 13.

13.Zet de contactschakelaar UIT.

14.Zet de contactschakelaar op AAN (II) en controleer het controlelampje van de immobilisator.

Blijft de immobilisator branden of knippert hij?


JA - Ga naar het hoofdstuk oplossen van problemen van het immobilisatorsysteem.n


NEE - Ga naar 15.


15.Voer de zelfdiagnoseprocedure uit voor de metereenheid.

16.Controleer het B-CAN-systeem op DTC's zonder de HDS.

Worden er B-CAN DTC's aangegeven?


JA - Ga naar storingzoeken voor de aangegeven DTC.n


NEE - Ga naar 17.


17.Zet de contactschakelaar UIT.

18.Koppel de HDS los van de DLC.

19.Controleer op doorverbinding tussen DLC aansluiting nr. 7 en de carrosseriemassa.

 

Bedraagt de weerstand 5 W of minder?


JA - Ga naar 20.


NEE - Ga naar 21.

20.Blijf controleren op doorverbinding tussen DLC-aansluiting nr. 7 en de carrosseriemassa, als u deze onderdelen per stuk ontkoppelt:

  • SRS-eenheid stekker A (28-pins)
  • 26-pins stekker van ABS-modulator-regeleenheid (met ABS-systeem)
  • 46-pins stekker van VSA-modulator-regeleenheid (met VSA-systeem)
  • Stekker D (28-PINS) van de EPS-regeleenheid
  • 7-pins stekker van de regeleenheid zonder sleutel van de immobilisator
  • 17-pins stekker audioeenheid
  • Stekker Q (16-pins) van de zekeringen-/relaiskast onder het dashboard.

Wordt de doorverbinding opgeheven als een van de bovenstaande onderdelen wordt losgekoppeld?


JA - Vervang het onderdeel dat een draadbreuk veroorzaakte toen het werd ontkoppeld.n


NEE - Repareer kortsluiting in de bedrading tussen de DLC (K-leiding) en de ABS-modulator-regeleenheid (met ABS-systeem), de VSA-modulator-regeleenheid (met VSA-systeem), de SRS-eenheid, de EPS-regeleenheid, de regeleenheid zonder sleutel van de immobilisator, de audioeenheid of de zekering/relaiskast onder het dashboard.n

21.Verbind stekkeraansluiting nr. 7 van de DLC en de carrosseriemassa met een hulpdraad.

 

22.Controleer op doorverbinding tussen carrosseriemassa en deze stekkeraansluitingen:

Stekker Aansluiting 
SRS-eenheid stekker A (28-pins) Nr. 24 (LT BLU) 
26-pins stekker van ABS-modulator-regeleenheid (met ABS-systeem) Nr. 5 (LT BLU) 
46-pins stekker van VSA-modulator-regeleenheid (met VSA-systeem) Nr. 15 (LT BLU) 
Stekker D (28-pins) van de EPS-regeleenheid Nr. 17 (LT BLU) 
7-pins stekker van de regeleenheid zonder sleutel van de immobilisator Nr. 5 (LT BLU) 
17-pins stekker van de audioeenheid Nr. 6 (LT BLU) 
Stekker Q (16-pins) van de zekeringen-/relaiskast onder het dashboard. Nr. 8 (LT BLU) 


Is er doorverbinding tussen de DLC-aansluiting en elke aansluiting in het schema?


JA - Vervang de eenheid die geen verbinding met de HDS kan maken.n


NEE - Repareer draadbreuk in de bedrading tussen de DLC (K-leiding) en de juiste stekker.n

23.Voer de zelfdiagnoseprocedure uit voor de metereenheid.

24.Controleer het B-CAN-systeem op DTC's zonder de HDS.

Wordt DTC B1168, B1169 en/of B1178 aangegeven?


JA - Ga naar 37.


NEE - Ga naar 25.


25.Zet de contactschakelaar UIT.

26.Koppel de HDS los van de DLC.

27.Meet de spanning tussen DLC-aansluiting nr. 16 en de carrosseriemassa.

 

Is er accuspanning?


JA - Ga naar 28.


NEE - Repareer de breuk in de kabel tussen aansluiting nr. 16 van de DLC en zekering nr. 16 RESERVE (15 A) in het zekeringen-/relaiskastje onder de motorkap.n

28.Meet de spanning tussen de aansluitingen nr. 4 en 16 van de DLC.

 

Is er accuspanning?


JA - Ga naar 29.


NEE - Repareer draadbreuk in de bedrading tussen DLC aansluiting nr. 4 en de carrosseriemassa.(met stuur links: G502, RHD: G503).n


29.Sluit de HDS aan op de DLC.

30.Verwijder de accu.

31.Maak de ECM A stekker los (44-pins).

32.Koppel de HDS los van de DLC.

33.Verbind stekkeraansluiting nr. 6 van de DLC en de carrosseriemassa met een hulpdraad.

 

34.Controleer op doorverbinding tussen stekkeraansluiting A36 van ECM en carrosseriemassa.

 

Is er doorverbinding?


JA - Ga naar 35.


NEE - Repareer de draadbreuk in de bedrading tussen aansluiting nr. 6 van de ECM (A36) en de DLC.n


35.Verbind stekkeraansluiting nr. 14 van de DLC en de carrosseriemassa met een hulpdraad.

 

36.Controleer op doorverbinding tussen stekkeraansluiting A37 van ECM en carrosseriemassa.

 

Is er doorverbinding?


JA - Update de ECM als deze niet de meest recente software heeft, of monteer een beslist-goede ECM en controleer opnieuw. Als het probleem/de melding verdwijnt bij een gegarandeerd goed werkende ECM/PCM, vervangt u de oorspronkelijke ECM/PCMn


NEE - Repareer de draadbreuk in de bedrading tussen aansluiting nr. 14 van de ECM (A37) en de DLC.n

37.Probeer de motor te starten.

Start de motor en blijft hij stationair soepel lopen?


JA - Ga naar het hoofdstuk problemen oplossen van het F-CAN-circuit.n


NEE - Ga naar 38.


38.Zet de contactschakelaar UIT.

39.Controleer zekering nr. 2 IG MAIN (50 A) in het zekeringen-/relaiskastje onder de motorkap.

Is de zekering in orde?


JA - Repareer de draadbreuk in de bedrading tussen zekering nr. 2 IG MAIN (50 A) en de contactschakelaar. Als de draad in orde is, ga dan naar 40.


NEE - Repareer de kortsluiting in de bedrading tussen zekering nr. 2 IG MAIN (50 A) en het zekeringen-/relaiskastje onder de motorkap. Vervang ook zekering nr. 2 IG MAIN (50 A).n

40.Controleer zekering nr. 9 IGP (15 A) in het zekeringen-/relaiskastje onder de motorkap.

Is de zekering in orde?


JA - Ga naar 45.


NEE - Ga naar 41.


41.Verwijder de accu.

42.Maak de ECM A stekker los (44-pins).

43.Controleer op doorverbinding tussen stekker A8 van de ECM en de carrosseriemassa.

 

Is er doorverbinding?


JA - Ga naar 44.


NEE - Update de ECM als deze niet de meest recente software heeft, of monteer een beslist-goede ECM en controleer opnieuw. Als het probleem/de melding verdwijnt bij een gegarandeerd goed werkende ECM/PCM, vervangt u de oorspronkelijke ECM/PCM Vervang ook zekering nr. 9 IGP (15 A).n

44.Blijf controleren op doorverbinding tussen ECM-aansluiting nr. 8 en de carrosseriemassa, als u deze onderdelen per stuk ontkoppelt:

  • PGM-FI-hoofdrelais 2 (BRANDSTOFPOMP)
  • 2-pins stekker van iedere injector
  • 3-pins stekker van de CKP-sensor
  • 3-pins stekker van de CMP-sensor
  • 20-pins stekker (wit) van de zekering/relaiskast onder de motorkap

Wordt de doorverbinding opgeheven als een van de bovenstaande onderdelen wordt losgekoppeld?


JA - Vervang het onderdeel dat een draadbreuk veroorzaakte toen het werd ontkoppeld. Vervang ook zekering nr. 9 IGP (15 A).n


NEE - Repareer kortsluiting in de bedrading tussen de ECM (A8) en PGM-FI hoofdrelais 2 (BRANDSTOFPOMP), de injector, de CKP-sensor, de CMP-sensor of de zekering/relaiskast onder de motorkap. Vervang ook zekering nr. 9 IGP (15 A).n


45.Controleer zekering nr. 2 BRANDSTOFPOMP (15 A) in de zekering-/relaiskast onder het dashboard.

Is de zekering in orde?


JA - Ga naar 56.


NEE - Ga naar 46.


46.Verwijder de accu.

47.Maak ECM-stekker C (44-pins) los.

48.Doorverbinding controleren tussen stekker C36 van de ECM en de carrosseriemassa.

 

Is er doorverbinding?


JA - Ga naar 49.


NEE - Update de ECM als deze niet de meest recente software heeft, of monteer een beslist-goede ECM en controleer opnieuw. Als het probleem/de melding verdwijnt bij een gegarandeerd goed werkende ECM/PCM, vervangt u de oorspronkelijke ECM/PCM Vervang ook zekering nr. 2 BRANDSTOFPOMP (15 A).n


49.Verwijder het PGM-Fl hoofdrelais 2 (BRANDSTOFPOMP) (A) van de zekering-/relaiskast onder het dashboard.

 

50.Doorverbinding controleren tussen stekker C36 van de ECM en de carrosseriemassa.

 

Is er doorverbinding?


JA - Reparaar de draadbreuk in de bedrading tussen de zekering van de ECM (C9) en de zekering nr. 2 BRANDSTOFPOMP (15 A), tussen de zekering nr. 2 BRANDSTOFPOMP (15 A) en PGM-FI hoofdrelais 2 (BRANDSTOFPOMP) of tussen de regeleenheid van de immobilisator. Vervang ook zekering nr. 2 BRANDSTOFPOMP (15 A).n


NEE - Ga naar 51.


51.Maak het toegangspaneel in de bodem los en verwijder het.

52.Maak de 4-pins stekker van de brandstofpomp los.

53.Controleer op doorverbinding tussen aansluiting nr. 2 van de 4-pins stekker van de brandstofpomp en de carrosseriemassa.

 

Is er doorverbinding?


JA - Repareer kortsluiting in de bedrading tussen brandstofpomp en PGM-FI hoofdrelais 2 (BRANDSTOFPOMP). Vervang ook zekering nr. 2 BRANDSTOFPOMP (15 A).n


NEE - Ga naar 54.


54.Monteer het PGM-Fl hoofdrelais 2 (BRANDSTOFPOMP) (A) opnieuw aan de zekering-/relaiskast onder het dashboard.

 

55.Controleer op doorverbinding tussen aansluiting nr. 2 van de 4-pins stekker van de brandstofpomp en de carrosseriemassa.

 

Is er doorverbinding?


JA - Vervang PGM-FI-hoofdrelais 2 (BRANDSTOFPOMP). Vervang ook zekering nr. 2 BRANDSTOFPOMP (15 A).n


NEE - Controleer de brandstofpomp en vervang deze zo nodig. Vervang ook zekering nr. 2 BRANDSTOFPOMP (15 A).n


56.Verwijder de accu.

57.Maak de ECM stekkers A (44-pins) en C (44-pins) los.

58.Sluit een accu aan.

59.Zet de contactschakelaar AAN (II).

60.Meet de spanning tussen ECM-stekkeraansluiting C36 en de carrosseriemassa.

 

Is er accuspanning?


JA - Ga naar 61.


NEE - Repareer de draadbreuk in de bedrading tussen de ECM (C36) en de zekering nr. 2 BRANDSTOFPOMP (15 A).n


61.Meet de spanning tussen ECM-stekkeraansluiting A6 en de carrosseriemassa.

 

Is er accuspanning?


JA - Ga naar 66.


NEE - Ga naar 62.


62.Zet de contactschakelaar UIT.

63.Koppel de accu los.

64.Maak de 20-pins stekker (wit) los van de zekeringen-/relaiskast onder de motorkap.

65.Controleer op doorverbinding tussen de ECM-stekkeraansluiting A6 en de aansluiting nr. 16 van de 20-pins stekker (wit) van de zekering/relaiskast onder de motorkap.

 

Is er doorverbinding?


JA -


NEE - Repareer een draadbreuk in de bedrading tussen het zekering-/relaiskastje onder de motorkap en de ECM (A6).n

66.Zet de contactschakelaar UIT.

67.Koppel de accu los.

68.Maak de 20-pins stekker (wit) los van de zekeringen-/relaiskast onder de motorkap.

69.Controleer op doorverbinding tussen de ECM-stekkeraansluiting A8 en de aansluiting nr. 5 van de 20-pins stekker (wit) van de zekering/relaiskast onder de motorkap.

 

Is er doorverbinding?


JA - Ga naar 70.


NEE - Repareer een draadbreuk in de bedrading tussen het zekering-/relaiskastje onder de motorkap en de ECM (A6).n


70.Test PGM-FI-hoofdrelais 1.

Is PGM-FI-hoofdrelais 1 in orde?


JA - Ga naar 71.


NEE - Vervang de zekering-/relaiskast onder de motorkap.n

71.Maak ECM-stekker B (44-pins) los.

72.Controleer op doorverbinding tussen carrosseriemassa en ECM-stekkeraansluitingen B1, B36, C2, C40 en C44 afzonderlijk.

 

Is er doorverbinding?


JA - Ga naar 73.


NEE - Repareer draadbreuk in de bedrading tussen de ECM (B1, B36, C2, C40, C44) en G101.n

73.Doorverbinding controleren tussen stekker C13 van de ECM en de carrosseriemassa.

 

Is er doorverbinding?


JA - Ga naar 74.


NEE - Ga naar 75.


74.Blijf controleren op doorverbinding tussen ECM-aansluiting nr. C13 en de carrosseriemassa, als u deze onderdelen per stuk ontkoppelt:

  • 3-pins stekker van de MAP-sensor
  • 3-pins stekker van de snelheidssensor uitgaande as (secundaire as)

Wordt de doorverbinding opgeheven als een van de bovenstaande onderdelen wordt losgekoppeld?


JA - Vervang het onderdeel dat een draadbreuk veroorzaakte toen het werd ontkoppeld.n


NEE - Repareer kortsluiting in de draad tussen de ECM (C13) en de MAP-sensor en de snelheidssensor van de uitgaande (secundaire) as.n

75.Doorverbinding controleren tussen stekker B18 van de ECM en de carrosseriemassa.

 

Is er doorverbinding?


JA - Ga naar 76.


NEE - Ga naar 77.


76.Blijf controleren op doorverbinding tussen ECM-aansluiting nr. B18 en de carrosseriemassa, als u de 6-pins stekker van de EGR-klep ontkoppelt:

Is er doorverbinding?


JA - Repareer kortsluiting in de draad tussen de ECM (B18) en de EGR-klep.n


NEE - Vervang de EGR-klep.n

77.Doorverbinding controleren tussen stekker C12 van de ECM en de carrosseriemassa.

 

Is er doorverbinding?


JA - Ga naar 78.


NEE - Ga naar 79.


78.Blijf controleren op doorverbinding tussen ECM-aansluiting nr. C12 en de carrosseriemassa, als u de 6-pins stekker van de smoorklepcarrosserie ontkoppelt:

Is er doorverbinding?


JA - Repareer de kortsluiting in de bedrading tussen de ECM (C12) en de smoorklepcarrosserien


NEE - Vervang het gasklephuis.n

79.Doorverbinding controleren tussen ECM stekkeraansluiting A25 en carrosseriemassa.

 

Is er doorverbinding?


JA - Ga naar 80.


NEE - Ga naar 81.


80.Blijf controleren op doorverbinding tussen ECM-aansluiting nr. A25 en de carrosseriemassa, als u de 6-pins stekker van de APP-sensor ontkoppelt:

Is er doorverbinding?


JA - Repareer draadbreuk in de bedrading tussen ECM (A25) en APP-sensor An.


NEE - Vervang de gaspedaaleenheid.n

81.Doorverbinding controleren tussen ECM stekkeraansluiting A24 en carrosseriemassa.

 

Is er doorverbinding?


JA - Ga naar 82.


NEE - Ga naar 83.


82.Blijf controleren op doorverbinding tussen ECM-aansluiting nr. A24 en de carrosseriemassa, als u de 6-pins stekker van de APP-sensor ontkoppelt:

Is er doorverbinding?


JA - Repareer draadbreuk in de bedrading tussen ECM (A24) en APP-sensor Bn.


NEE - Vervang de gaspedaaleenheid.n

83.Controleer de doorverbinding tussen stekkeraansluiting A19 van de ECM en de carrosseriemassa.

 

Is er doorverbinding?


JA - Ga naar 84.


NEE - Update de ECM als deze niet de meest recente software heeft, of monteer een beslist-goede ECM en controleer opnieuw. Als het probleem/de melding verdwijnt bij een gegarandeerd goed werkende ECM/PCM, vervangt u de oorspronkelijke ECM/PCMn


84.Blijf controleren op doorverbinding tussen ECM-aansluiting nr. A19 en de carrosseriemassa, als u de 6-pins stekker van de druksensor van de klimaatregeling ontkoppelt:

Is er doorverbinding?


JA - Repareer kortsluiting in de draad tussen de ECM(A19) en de druksensor van de klimaatregeling.n


NEE - Vervang de druksensor van de klimaatregeling.n