F-CAN storingzoeken

OPMERKING: Informatie aangeduid met een asterisk (*) is van toepassing op de CANL-lijn.

1.Zet de contactschakelaar UIT.

2.Overbrug de SCS kabel met de HDS.

3.Maak de ECM-stekker A (44-pins) los en maak vervolgens de HDS los.

4.Meet de weerstand tussen ECM-stekkeraansluitingen A36 en A37.

 

Is de weerstand circa 108-132 W?


JA - Ga naar 40.


NEE - Ga naar 5.

5.Maak de 36-pins stekker van de meterregeleenheid (toerenteller) los.

6.Ontkoppel de 26-pins stekker van de ABS-modulator-regeleenheid (of de 46-pins stekker van de VSA-modulator-regeleenheid en de 4-pins stekker van de giersnelheid/laterale versnellingssensor).

7.Ontkoppel de SRS-eenheid stekker A (28-pins)

8.Ontkoppel stekker D (28-pins) van de EPS-regeleenheid

9.Controleer op doorverbinding tussen stekkeraansluitingen A36 en A37 van ECM.

 

Is er doorverbinding?


JA - Repareer kortsluiting in de bedrading tussen de ECM-stekkeraansluitingen A36 en A37 *.n


NEE - Ga naar 10.

10.Verbind ECM-stekkeraansluiting A36 en de carrosseriemassa met een hulpdraad.

 

11.Controleer op doorverbinding tussen aansluiting nr. 1 van de 36-pins stekker van de meterregeleenheid (toerenteller) en de carrosseriemassa.

 

Is er doorverbinding?


JA -

  • Met ABS-systeem: Ga naar 12.
  • Met VSA-systeem: Ga naar 13.


NEE - Repareer de draadbreuk in de bedrading tussen de ECM (A36) en de regelmodule voor instrumenten(tach.)n

12.Controleer op doorverbinding tussen 26-pins stekkeraansluiting nr. 12 van de ABS-regeleenheid en de carrosseriemassa.

 

Is er doorverbinding?


JA - Ga naar 14.


NEE - Repareer de draadbreuk in de bedrading tussen de ECM (A36) en de regeleenheid ABS-modulatorn

13.Controleer op doorverbinding tussen aansluiting Nr. 39 van de 46-pins stekker van de VSA-regeleenheid en de carrosseriemassa.

 

Is er doorverbinding?


JA - Ga naar 14.


NEE - Repareer de draadbreuk in de bedrading tussen de ECM (A36) en de regeleenheid VSA-modulatorn


14.Controleer op doorverbinding tussen de aansluiting nr. 11 van de stekker A (28-pins) van de SRS-eenheid en de carrosseriemassa.

 

Is er doorverbinding?


JA - Ga naar 15.


NEE - Repareer de draadbreuk in de bedrading tussen de ECM (A36) en de SRS-eenheid.n

15.Controleer op doorverbinding tussen aansluiting nr. 1 van stekker D (28-pins) van de EPS-regeleenheid en de carrosseriemassa.

 

Is er doorverbinding?


JA - Ga naar 16.


NEE - Repareer draadbreuk in de bedrading tussen ECM (A36) en EPS-regeleenheid.n


16.Verwijder de hulpdraad van de ECM-stekker A (44-pins).

17.Verbind ECM-stekkeraansluiting A37 en de carrosseriemassa met een hulpdraad.

 

18.Controleer op doorverbinding tussen aansluiting nr. 19 van de 36-pins stekker van de meterregeleenheid (toerenteller) en de carrosseriemassa.

 

Is er doorverbinding?


JA -

  • Met ABS-systeem: Ga naar 19.
  • Met VSA-systeem: Ga naar 20.


NEE - Repareer de draadbreuk in de bedrading tussen de ECM (A37) en de regelmodule voor instrumenten(tach.)n


19.Controleer op doorverbinding tussen 26-pins stekkeraansluiting nr. 1 van de ABS-regeleenheid en de carrosseriemassa.

 

Is er doorverbinding?


JA - Ga naar 21.


NEE - Repareer de draadbreuk in de bedrading tussen de ECM (A37) en de regeleenheid ABS-modulatorn

20.Controleer op doorverbinding tussen aansluiting Nr. 38 van de 46-pins stekker van de VSA-regeleenheid en de carrosseriemassa.

 

Is er doorverbinding?


JA - Ga naar 21.


NEE - Repareer de draadbreuk in de bedrading tussen de ECM (A37) en de regeleenheid VSA-modulatorn


21.Controleer op doorverbinding tussen de aansluiting nr. 12 van de stekker A (28-pins) van de SRS-eenheid en de carrosseriemassa.

 

Is er doorverbinding?


JA - Ga naar 22.


NEE - Repareer de draadbreuk in de bedrading tussen de ECM (A37) en de SRS-eenheid.n

22.Controleer op doorverbinding tussen aansluiting nr. 15 van stekker D (28-pins) van de EPS-regeleenheid en de carrosseriemassa.

 

Is er doorverbinding?


JA - Ga naar 23.


NEE - Repareer draadbreuk in de bedrading tussen ECM (A37) en EPS-regeleenheid.n

23.Sluit de 36-pins stekker van de regelmodule voor instrumenten (tach.) opnieuw aan.

24.Meet de weerstand tussen ECM-stekkeraansluitingen A36 en A37.

 

Is er ongeveer 108-132 W?


JA -

  • Met ABS-systeem: Ga naar 25.
  • Met VSA-systeem: Ga naar 28.


NEE - Vervang door een meterregeleenheid (tach) waarvan u zeker weet dat deze goed is. Als de HDS het voertuig identificeert, vervang de oorspronkelijke meterregelmodule (tach).n


25.Maak de 36-pins stekker van de meterregeleenheid (toerenteller) los.

26.Maak de 26-pins stekker van de ABS-modulator-regeleenheid weer vast.

27.Meet de weerstand tussen ECM-stekkeraansluitingen A36 en A37.

 

Is er ongeveer 2,34-2,86 k W?


JA - Ga naar 34.


NEE - Vervang met een ABS-modulator-regeleenheid waarvan u zeker weet dat deze goed is. Als de HDS het voertuig identificeert, vervang de oorspronkelijke ABS-modulator-regeleenheid.n


28.Maak de 36-pins stekker van de meterregeleenheid (toerenteller) los.

29.Sluit de 46-pins stekker van de VSA-modulatorregeleenheid opnieuw aan.

30.Meet de weerstand tussen ECM-stekkeraansluitingen A36 en A37.

 

Is er ongeveer 2,34-2,86 k W?


JA - Ga naar 31.


NEE - Vervang deze door een VSA-modulatoreenheid waarvan u zeker weet dat deze goed is. Als de HDS het voertuig identificeert, vervang de oorspronkelijke VSA-modulator-regeleenheid.n


31.Maak de 46-pins stekker van de VSA-modulatorregeleenheid los.

32.Sluit de 4-pins stekker van de gierhoek/laterale acceleratiesensor weer aan.

33.Meet de weerstand tussen ECM-stekkeraansluitingen A36 en A37.

 

Is er ongeveer 2,34-2,86 k W?


JA - Ga naar 34.


NEE - Vervangen door een gierhoeksensor/laterale acceleratiesensor waarvan u zeker weet dat deze goed is Als de HDS het voertuig identificeert, vervang de oorspronkelijke gierhoek/laterale acceleratiesensor.n


34.Ontkoppel de 26-pins stekker van de ABS-modulator-regeleenheid (of de 46-pins stekker van de VSA-modulator-regeleenheid en de 4-pins stekker van de gierhoek/laterale acceleratiesensor).

35.Ontkoppel de SRS-eenheid stekker A (28-pins)

36.Meet de weerstand tussen ECM-stekkeraansluitingen A36 en A37.

 

Is er ongeveer 2,34-2,86 k W?


JA - Ga naar 37.


NEE - Vervang deze door een SRS-eenheid waarvan u zeker weet dat deze goed is. Als de HDS het voertuig identificeert, vervang de oorspronkelijke SRS-eenheid.n


37.Ontkoppel de SRS-eenheid stekker A (28-pins)

38.Ontkoppel stekker D (28-pins) van de EPS-regeleenheid

39.Meet de weerstand tussen ECM-stekkeraansluitingen A36 en A37.

 

Is er ongeveer 2,34-2,86 k W?


JA - Update de ECM als deze niet de meest recente software heeft, of monteer een beslist-goede ECM en controleer opnieuw. Als het probleem/de melding verdwijnt bij een gegarandeerd goed werkende ECM/PCM, vervangt u de oorspronkelijke ECM/PCMn


NEE - Vervang door een EPS-regeleenheid waarvan u zeker weet dat deze goed is. Als de HDS het voertuig identificeert, vervang de oorspronkelijke EPS-regeleenheid.n


40.Maak de 36-pins stekker van de meterregeleenheid (toerenteller) los.

41.Ontkoppel de 26-pins stekker van de ABS-modulator-regeleenheid (of de 46-pins stekker van de VSA-modulator-regeleenheid en de 4-pins stekker van de gierhoek/laterale acceleratiesensor).

42.Ontkoppel de SRS-eenheid stekker A (28-pins)

43.Ontkoppel stekker D (28-pins) van de EPS-regeleenheid

44.Controleer op doorverbinding tussen stekkeraansluiting A36 van ECM en carrosseriemassa.

 

Is er doorverbinding?


JA - Repareer kortsluiting in de bedrading tussen de ECM-stekkeraansluiting A36 en de meterregelmodule (tach), de ABS-modulator-regeleenheid, de VSA-modulator-regeleenheid, de gierhoek/laterale acceleratiesensor, de SRS-eenheid, de EPS-regeleenheid of de DLC.n


NEE - Ga naar 45.


45.Controleer op doorverbinding tussen stekkeraansluiting A37 van ECM en carrosseriemassa.

 

Is er doorverbinding?


JA - Repareer kortsluiting in de bedrading tussen de ECM-stekkeraansluiting A37 en de meterregelmodule (tach), de ABS-modulator-regeleenheid, de VSA-modulator-regeleenheid, de gierhoek/laterale acceleratiesensor, de SRS-eenheid, de EPS-regeleenheid of de DLC.n


NEE - Ga naar 46.

46.Maak alle stekkers en de accu weer vast.

47.Sluit de HDS aan op de DLC.

48.Maak de 36-pins stekker van de meterregeleenheid (toerenteller) los.

49.Zet de contactschakelaar AAN (II), en zet de HDS aan.

Identificeert de HDS het voertuig?


JA - Vervang de meterregelmodule (toeren).n


NEE -

  • Met ABS-systeem: Ga naar 42.
  • Met VSA-systeem: Ga naar 46.


50.Zet de contactschakelaar UIT.

51.Sluit de 36-pins stekker van de regelmodule voor instrumenten (tach.) opnieuw aan.

52.Maak de 26-pins stekker van de ABS-modulator-regeleenheid los.

53.Zet de contactschakelaar AAN (II), en zet de HDS aan.

Identificeert de HDS het voertuig?


JA - Vervang de ABS-modulatorregeleenheid.n


NEE - Ga naar 62.

54.Zet de contactschakelaar UIT.

55.Sluit de 36-pins stekker van de regelmodule voor instrumenten (tach.) opnieuw aan.

56.Maak de 46-pins stekker van de VSA-modulatorregeleenheid los.

57.Zet de contactschakelaar AAN (II), en zet de HDS aan.

Identificeert de HDS het voertuig?


JA - Vervang de VSA-modulatorregeleenheid.n


NEE - Ga naar 58.


58.Zet de contactschakelaar UIT.

59.Sluit de 46-pins stekker van de VSA-modulatorregeleenheid opnieuw aan.

60.Maak de 4-pins stekker los van de gierhoeksensor/laterale acceleratiesensor.

61.Zet de contactschakelaar AAN (II), en zet de HDS aan.

Identificeert de HDS het voertuig?


JA - Vervang de gierhoeksensor/laterale acceleratiesensor.n


NEE - Ga naar 62.

62.Zet de contactschakelaar UIT.

63.Maak de 26-pins stekker van de ABS-modulator-regeleenheid (of de 46-pins stekker van de VSA-modulator-regeleenheid en de 4-pins stekker van de gierhoek/laterale acceleratiesensor) weer vast.

64.Ontkoppel de SRS-eenheid stekker A (28-pins)

65.Zet de contactschakelaar AAN (II), en zet de HDS aan.

Identificeert de HDS het voertuig?


JA - Vervang de SRS-eenheid.n


NEE - Ga naar 66.


66.Zet de contactschakelaar UIT.

67.Ontkoppel de SRS-eenheid stekker A (28-pins)

68.Ontkoppel stekker D (28-pins) van de EPS-regeleenheid

69.Zet de contactschakelaar AAN (II), en zet de HDS aan.

Identificeert de HDS het voertuig?


JA - Vervang de EPS-regeleenheid.n


NEE - Update de ECM als deze niet de meest recente software heeft, of monteer een beslist-goede ECM en controleer opnieuw. Als het probleem/de melding verdwijnt bij een gegarandeerd goed werkende ECM/PCM, vervangt u de oorspronkelijke ECM/PCMn