Inbouwen krukas/olie-afdichting (transmissie-uiteinde)

Benodigd speciaal gereedschap
Stempelhandgreep (  07749-0010000)
 

Adapter 96 voor oliekeerringstempel (  07ZAD-PNA0100)
 



1.Controleer de speling van de drijfstanglager met plastigage.

2.Controleer de speling van het hoofdlager met plastigage.

3.Monteer de lagerschalen in het motorblok en de drijfstangen.

4.Breng een laagje verse motorolie aan op de hoofdlagers en drijfstanglagers.

5.Houd de krukas vast zodat drijfstangtap nr. 2 en drijfstangtap nr. 3 rechtop staan en laat vervolgens de krukas in het cilinderblok zakken.

6.Monteer de drukringen (A) in tap nr. 4 van het motorblok.

 

7.Inspecteer de drijfstangbouten.

8.Breng motorolie aan op de schroefdraad en flens van de drijfstangbouten.

9.Zet de drijfstangtappen in drijfstang nr. 1 en drijfstang nr. 4. Lijn de merktekens (B) uit op de drijfstang en de drijfstangkap en draai vervolgens de doppen en bouten vingervast.

10.Draai de drijfstang rechtsom en zet de tappen vast in drijfstang nr. 2 en drijfstang nr. 3. Lijn de merktekens uit op de drijfstang en de drijfstangkap en draai vervolgens de doppen en bouten vingervast.

11.Haal de drijfstangbouten aan met 9,8 N·m (1,0 kgf·m).

12.Haal de drijfstangbouten aan met een extra 90°.

OPMERKING: Bouw de drijfstanglagerbout uit als u deze over de voorgeschreven hoek hebt vastgezet en gaat terug naar 7 van de procedure. Maak deze niet terug los tot de voorgeschreven hoek.

 

13.Verwijder oude vloeibare pakking van de contactvlakken van de lagerkapbrug.

14.Reinig en droog de contactvlakken van de lagerkapbrug.

15.Breng een rups vloeibare pakking, P/N 08C70-K0234M, 08C70-K0334M of 08C70-X0331S, aan van 1,5 mm breed langs de stippellijnen (A).

OPMERKING: Breng de onderdelen niet aan indien er vijf minuten of meer zijn verstreken na het aanbrengen van de vloeibare pakking. Verwijder in dat geval de oude resten en breng opnieuw vloeibare pakking aan.

 

16.Plaats de lagerkapbrug op het motorblok.

17.Breng motorolie aan op de schroefdraad en flens van de lagerkapbrugbouten.

18.Haal de lagerkapbouten in volgorde aan met
25 N·m (2,5 kgf·m).

 

19.Haal de lagerkapbouten aan met een extra 40°.

20.Veeg het teveel aan vloeibare pakking van het cilinderblok af.

21.Druk met het speciaal gereedschap een nieuwe oliekeerring recht in het blok tot op de aangegeven gemonteerde hoogte.

 

22.Meet de afstand tussen de krukas (A) en de oliekeerring (B).

Gemonteerde hoogte oliekeerring:
7-8 mm 

 

23.Plaats de paspennen (A) en een nieuwe O-ring (B) op de oliepomp (C), breng daarna de binnenste rotor in lijn met de krukas, en monteer de oliepomp.

 

24.Monteer de oliezeef (D) met een nieuwe pakking (E).

25.Monteer de cilinderkop.

26.Monteer de nokkenasketting.

27.Breng het vliegwiel, de koppelingsplaat, en de drukplaat aan

28.Monteer de versnellingsbak.

29.Monteer de motoreenheid.

OPMERKING: Als een krukas- of drijfstanglager is vervangen is het noodzakelijk om na het inbouwen de motor stationair te laten draaien tot deze de normale bedrijfstemperatuur heeft bereikt en vervolgens nog zo'n 15 minuten te laten draaien.